KOM IHÅG DET HÄR NÄR DU LÄGGER UNDAN SOMMARDÄCKEN
Bra däck ska hålla länge, men om däcken lagras felaktigt kan de helt enkelt förstöras. Här tipsar vi om hur du gör för att hålla sommardäcken i fint skick under vintern.
Det kan bli en dyr affär att köpa nya däck varje säsong. För vissa blir det ändå nödvändigt om de lagrar däcken fel. Är du osäker på hur du ska förvara dina sommardäck nu när vintern kommer? Märk, fyll på luft, tvätta, kontrollera – och se till att däcken ligger med gott om plats i ett mörkt, torrt och svalt rum.
MÄRK DÄCKENS POSITION
Innan du byter från sommardäck till vinterdäck kan det vara en bra idé att markera vilket däck som sitter på vilken plats på bilen. Då är det mycket lättare att veta exakt hur de ska sitta när sommardäcken ska sättas på igen. Ta fram en krita och märk däckens position, eller fäst en lapp på dem där du har skrivit ner positionen med tusch eller en penna. Skriv t.ex. ”höger fram” och ”vänster bak” för att få en översikt över dina däck på ett enkelt, men smart sätt.
FYLL PÅ ORDENTLGIT MED LUFT I DÄCKEN
Innan du lägger undan sommardäcken för lagring kan det vara en bra idé att fylla på lite luft i dem. Det kan löna sig att fylla på mer luft i däcken är normalt, gärna 0,5 bar extra, innan de läggs undan för förvaring. Luft läcker nämligen ut ur däcken medan de ligger och väntar på sommaren. Om du fyller på lite extra i dem så kan det räcka att ta med dem till bensinstationen för att kontrollera och efterfylla lufttrycket när de ska sättas på igen.
LÄGG INTE UNDAN SMUTSIGA DÄCK
För att säkerställa lång livslängd för dina däck är det viktigt att de rengörs innan de läggs undan. Om man lägger undan smutsiga däck kan det leda till att de utsätts för rost och skador på grund av slitage, om grus och smuts ligger och trycker på däcken.
När däcken ska tvättas innan lagring bör du använda emulgerande däcktvätt som är särskilt avsedd för däck. Tvätta sedan med såpa och skölj med varmt vatten. Högtrycksapparater kan också användas för att tvätta däcken, men se upp så att du inte håller strålen för nära däck och fälg. Avståndet måste vara minst 20 cm, eftersom du annars riskerar att skada däckets sidovägg. Om du använder starka rengöringsmedel riskerar du också att dessa sipprar in i däcket och om du använder högtryckstvätten fel kan det utgöra en direkt säkerhetsrisk.
Tänk på att göra färdigt ett däck helt innan du börjar med nästa – och torka ordentligt efter en grundlig rengöringsomgång med sköljning. Fälg och däck måste torkas av för att undvika att få vattenmärken. Noggrann torkning hjälper också till att få bort små rester av bromsdamm.
KONTROLLERA DÄCK, FÄLG OCH MÖNSTERDJUP
När däcket är rent och fint bör du kontrollera och inspektera både det och fälgen. Titta efter djupa sprickor och bulor på sidan av däcket. Det kan avslöja skador som bör undersökas av specialister innan det används på nytt. Det är också viktigt att kontrollera mönsterdjupet efter rengöringen.
Minimumkravet för mönsterdjup på sommardäck ska vara minst 1,6 millimeter i däckets huvudmönster – men minst 3 millimeter rekommenderas. Slitage kan leda till att däcket förlorar mönsterdjupet och det måste då bytas. Mät därför alla däcken innan du lägger undan dem så att du vet om du behöver nya nästa sommar, eller om de håller en säsong till. Hittar du småstenar som inte försvann i tvätten ska de också tas bort. Ta gärna en extra titt på däckbanan och se efter om den är jämnt sliten, eller om slitaget sitter mest på ena eller båda ytterkanterna, eller mitt på.
Slutligen kan det också vara en bra idé att kontrollera hur gamla dina däck faktiskt är. Däck är gjorda av gummi, som är en färskvara, och man bör därför helst inte använda däck som är äldre än fem år. Däckens tillverkningsdatum hittar du på däckets sida – det så kallade DOT-numret anger vilken månad och vilket år däcket tillverkades. Vissa däck har längre hållbarhet än andra och när du köper däck medföljer som regel anvisningar om hur länge du kan använda däcken. Var det längesedan du kontrollerade detta? Då passar det perfekt att lämna in däcken för lagring.
FUNDERA PÅ DÄCKHOTELL
Alla har inte tillräckligt mycket plats för att kunna lagra däcken på rätt sätt hemma. När allt arbete med tvätt och kontroll har utförts kan du nämligen inte bara lasta in däcken i uthuset och hoppas på det bästa.
Däck ska som sagt lagras torrt, mörkt och svalt. Temperaturen bör inte överskrida 25 grader och den idealiska temperaturen ligger runt 15 grader. Om det blir för varmt eller kallt påverkas gummits egenskaper och däckets livslängd förkortas. Däcken ska också skyddas mot direkt solljus och de ska inte lagras i fuktiga omgivningar och inte utsättas för regn. De ska inte heller lagras stående, utan staplas på varandra om de har fälg, eller hängas upp på speciella däckkrokar. De ska heller inte komma i kontakt med olja, bensin, fett och andra kemikalier.
För många lönar det sig att förvara däcken på ett däckhotell. Då slipper man allt förarbete, eftersom rengöring och kontroll görs åt dig. Hjulen på dagens bilar är ofta tunga och stora så många tycker att det är bäst att överlåta jobbet åt fackfolk. Hos Superdäcks återförsäljare kontrolleras däcken enligt regelboken så att du kan vara trygg när du ska ut och åka på sommarvägarna igen.
- VÄLJ RÄTT DÄCK FÖR DIN ELBIL
- När byta till vinterdäck?
- Fem saker om vinterdäck
- Tips för trygg vinterkörning
- Välj bra vinterdäck
- Fem skäl att använda däckhotell
- Tips innan förvaring av däck
- Breda eller smala vinterdäck?
- Dubbar eller dubbfritt i vinter?
- Fler dubbar = bättre däck?
- Kört fast, så kommer du loss!
- Bakdäcken är viktigast
- Vattenplaning
- Rullriktning på däck
- Lufttryck
- Myter om vinterdäck
- TPMS
- Märkning av däck