FEM SAKER DU BÖR VETA OM VINTERDÄCK
Vilka däck som passar för dig beror på vilka slags vägar du kör mest på. Vi hoppas att de här råden gör vintern på vägarna lite lättare.
Väglaget blir allt mer krävande ju längre in på vinterhalvåret vi kommer. På många platser i landet är förhållandena också besvärliga till långt in på våren. Det är viktigt att se till att bilen är ett tryggt färdmedel, speciellt när mörkret sänker sig samtidigt som det blir allt kallare.
Vinterdäck kan antingen vara dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Vilken typ du bör välja beror på vad du är mest bekväm med och även vilka slags vägar du oftast kör på vintertid. Som en generell regel är dubbdäck mycket lämpliga på vägar med is eller hårdpackad snö. Dubbfria vinterdäck passar bättre på vägar med snömodd och lössnö, eller bara och torra vägar.
Här är det viktigaste du måste veta om vinterdäck.
1. VINTERDÄCK ÄR OBLIGATORISKA 1 DECEMBER TILL 31 MARS, MEN DU ÄR SKYLDIG ATT ANVÄNDA DÄCK SOM ÄR LÄMPLIGA FÖR VÄGLAGET
Vinterdäck ska användas från 1 december till 31 mars vid vinterväglag. Enligt de aktuella reglerna ska fordon vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december–31 mars när vinterväglag råder.
Många europeiska länder har krav på att snökedjor ska medföras i fordonet, men det gäller inte för Sverige. Kraven gäller för däck med dubbar såväl som dubbfria däck. Dubbdäck får användas 1 oktober–15 april och annan tid om det råder vinterväglag eller förväntas bli.
Beger man sig till Norge och kör i Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger så är det också viktigt att tänka på att alla som kör med dubbdäck måste betala avgifter inom kommungränserna.
Det gäller i hög grad att bedöma körförhållandena på bästa sätt. Välj den däcktyp du känner dig tryggast med och om du är osäker ber du ett däckproffs bedöma din situation och komma med goda råd.
2. ALLA FYRA DÄCKEN MÅSTE BYTAS
Vissa tänker kanske att det räcker att bara byta två däck (fram eller bak) när vintervägarna är här, kanske för att spara pengar eller tid. Men är det egentligen tillräckligt med två vinterdäck? Svaret är självklart nej – det duger inte. Om vinterdäck monteras enbart på de främre drivhjulen kan väggreppet kännas riktigt bra och kontrollerat när man kör iväg, men i svängar och vid inbromsning fungerar det betydligt sämre.
Om du har vinterdäck på bilens bakre hjul blir inbromsningen lite mer kontrollerad än om du bara har vinterdäck på framhjulen, men det blir väldigt svårt att komma iväg eftersom bilen då får kämpa för att få grepp på vägen. Så när man byter till vinterdäck ska man byta däck på alla fyra hjulen.
3. KRAV PÅ DÄCKEN
I Sverige ställs många krav på däcken till våra fordon. Reglerna är olika för olika typer av fordon och ibland behöver man läsa på lite, men man kan säga att för bilar som väger under 3 500 kilo kan man följa huvudreglerna nedan för däck.
Väggreppet ska säkras för det väglag man kör på. Enligt Transportstyrelsen är kravet på vinterdäck ett mönsterdjup minst 3 mm om bilen väger mindre än 3,5 ton.
Det finns inga krav på att vinterdäcken ska vara rena, men kom ihåg att mönsterdjupet kan påverkas om det sitter mycket smuts runt och på däcken. Om däcken är mycket smutsiga kan väggreppet förvärras ytterligare.
Riktiga däck på bilen kan vara helt avgörande i en farlig situation – och i vissa fall skillnaden mellan liv och död. Mycket få bilister testar körförhållandena innan de ger sig iväg ut på vägarna och därmed vet de sällan hur bra väggrepp däcken har på dagens väglag. Det är enkelt att testa. Kör på en lugn väg, en tom parkeringsplats, eller på den egna uppfarten om du har en som är tillräckligt stor. Tryck försiktigt på bromsen för att känna om däcken greppar. Öka trycket gradvis – ända tills du känner om det släpper. Det kan ge en indikation på hur bra grepp dina däck har.
4. NÄR MÅSTE MAN KÖPA NYA VINTERDÄCK?
Ju äldre däck du har desto sämre är de som regel. Ålder leder till slitage på däcken, gör gummit hårdare och ger sämre väggrepp. Bra däck är avgörande för säkerheten, både när det gäller dig och dina passagerare. Om dina däck inte uppfyller de krav som gäller för slitage och mönsterdjup, eller har otillräckligt väggrepp riskerar du faktiskt att försäkringen inte täcker skador som uppstår vid en eventuell olycka.
Det finns inget facit för hur fort däck slits. Det beror på hur mycket man kör, hur tungt fordonet är och vilka förhållanden man kör i. Hur man kör kan också påverka hur fort däcken slits – om man kör fort och bromsar hårt riskerar däcken förstås att slitas snabbare än om man kör sakta och inte behöver bromsa så hårt.
Är du osäker på hur gamla dina däck är? Kontrollera DOT-koden. Den finns i en oval ruta på däckets ena eller båda sidor. Koden är fyrsiffrig – de första två siffrorna visar vilken månad däcken tillverkades och de två sista anger året. DOT-kod 1218 betyder med andra ord att däcken tillverkades i december 2018. Det viktigaste att komma ihåg är att om du är osäker om däcken håller måttet så bör de bytas.
5. VIKTIGT MED EFTERARBETET
Även om sommardäcken har tagits av och vinterdäcken har satts på är jobbet ändå inte helt färdigt. Man bör nämligen alltid dra åt bultar och muttrar efteråt. Ett litet tag efter att däcken har bytts bör de dras åt ytterligare. Det är faktiskt så att de första 20–30 kilometrarna efter däckbytet är de mest riskabla när det gäller om bultarna lossnar eller ej. Om ett hjul lossnar i hög fart riskerar man att förlora kontrollen över fordonet. Lösa bultar kan också skapa farliga situationer för andra bilister.
Det är viktigt att bultarna eller muttrarna dras åt igen i efterhand och att det görs på rätt sätt. Om man gör på fel sätt kan bultarna lossna eller gå av och muttrarna kan också lossna. Kom ihåg att fälgen måste fästas på rätt så att bultar och muttrar dras åt på rätt sätt. Om bultarna är gamla och rostiga bör de bytas ut. Direkt efter däckbytet och efter att bultarna har dragits åt bör man vara uppmärksam på missljud från hjulen. Känn efter om du upplever ovanliga skakningar när du kör eller om bilen svarar dåligt när du vrider på ratten.
Det kan vara stressigt att se till att vinterdäcken håller måttet, sitter rätt och håller hög kvalitet. Kontakta din Superdäck-återförsäljare för en gratis däckkontroll och fackmässig vägledning. Din och andras säkerhet på vägen är något av det viktigaste under vinterhalvåret.
- VÄLJ RÄTT DÄCK FÖR DIN ELBIL
- När byta till vinterdäck?
- Fem saker om vinterdäck
- Tips för trygg vinterkörning
- Välj bra vinterdäck
- Fem skäl att använda däckhotell
- Tips innan förvaring av däck
- Breda eller smala vinterdäck?
- Dubbar eller dubbfritt i vinter?
- Fler dubbar = bättre däck?
- Kört fast, så kommer du loss!
- Bakdäcken är viktigast
- Vattenplaning
- Rullriktning på däck
- Lufttryck
- Myter om vinterdäck
- TPMS
- Märkning av däck