Stolt partner till Malmö Redhawks

Märkning av däck

För att det ska vara lättare att veta vad det är för typ av däck man köper kommer en ny EU regel att träda i kraft f.o.m den 1 November 2012.

Den nya märkningen visar 3 olika däckegenskaper. Våtgrepp, bränsleekonomi och däckljud. De flesta av oss har sett denna typ av märkning tidigare och känner igen den från vitvaror.

Våtgrepp:
Klassat från A till G där A är bäst och G sämst. Ett G-klassat däck kan ha en bromsträcka i vått som är 18 meter längre än ett A-klassat däck vid på 80 km/t.

Bränsleekonomi:
Klassat från A till G där A är bäst och G sämst. Skillnaden mellan A och G är ca 0,5 dl per mil. Ex. sänks bränsleförbrukningen från 0,75 liter per mil till 0,7. Vid 1500 mil per år blir besparingen ca 1000:-. Varje bokstav representerar  ca 0,1 dl i skillnad.

Däckljud:
1-3 ljudvågor som märkning, där en ljudvåg är bäst och 3 sämst. 3 ljudvågor uppfyller dagens EU krav medan 1-2 uppfyller framtida hårdare krav.

Tekniska data på dina däck

På sidan av däcket finns flertalet upplysningar. Vi kommer här gå igenom de viktigaste av dessa:


 
195   Däckets bredd i mm
65 Däckets höjd i procent av bredden
R Radialdäck
15 Fälgens diameter i tum
91 Belastningsindex, som beskriver hur mycket däcket kan belastas i kg
T Hastighetskod som beskriver den maximala hastigheten för däcket.

Ändrar man däckstorleken på sin bil så skall inte rullomkretsen avvika med mer än 5 % från originalstorleken (gäller nationellt godkännande). Normalt rekommenderar vi inte större avvikelser än 2-3 %. 

Belastningsindex kan via en tabell omräknas till kg. Belastningsindex 91 motsvarar en maximal belastning på 615 kg per däck. För 97% av de däck som säljs till personbilar är det inte nödvändigt att bekymra sig om belastningsindex då däck i den angivna dimensionen, i instruktionsboken, alltid klarar av mer än vad som behövs. För de sista 3% kan SDS hjälpa dig att hitta ett lämpligt däck till att klara av bilens vikt. När det gäller släp och husvagn gäller det att vara särskilt uppmärksam på däckets belastningsindex.

De vanligasta hastighetskoderna är:  

Q: 160 km/t
S: 80 km/t
T: 190 km/t
H: 210 km/t    
V: 240 km/t
W: 270 km/t
Y: 300 km/t
Z: Över 240 km/t

 

Gällande däckens hastighetskod är det viktigt att understryka att en bil med EU-typgodkännande (tillverkad efter 1997 med vissa undantag) måste ha däck monterade som har en hastighetskod som motsvarar bilens högsta hastighet. Detta gäller inte för vinterdäck som endast behöver vara Q-märkta.

 

På däcksidan kan det står ”M+S” vilket betyder ”Mud and snow”. Denna beteckning betyder att däcket är anpassat för underlaget lera och snö. Det innebär inte alltid att däcket är godkänt som vinterdäck i Sverige. De flesta vinterdäcken är även märkta med en snöflinga eller bergstoppar som understryker att det är ett vinterdäck anpassat för exempelvis det nordiska vinterförhållandena. Det är vanligt att kalla ”M+S” däck för s.k. året runt däck men det finns inget däck som är lämpligt att köra året runt om säkerheten skall prioriteras. Länk transportstyrelsen vinterdäck

 

 

Däckets produktionsvecka kan normalt avläsas på däckets sida. Leta efter ett fyrsiffrigt tal i en liten oval. Till exempel betyder "4500" att däcket är tillverkat i vecka 45 år 2000. På vissa däck (äldre däck) står det bara tre siffror där de första är veckan och den sista är året (457 = v.45, 1997).

 

Däcket skall även ha en E-märkning. Denna består av ett stort E och ett tal i en rund cirkel. Talet anger ifrån vilket EU-land däcket har fått sin märkning, vilket inte har någon betydelse då däcket är godkänt i hela EU. E-märket måste finnas på däcket för att et ska vara lagligt.

 

Person- och lätta lastbils däck (max 3,5 ton) skall i Sverige ha minst 1,6mm mönsterdjup (3mm för vinterdäck) för att de skall vara lagliga. Detta mönsterdjup gäller för ¾ av den mittersta kontaktytan vilket innebär att de yttersta 1/8 på respektive sida ej räknas in. Det är mycket lätt att se om ett däck är lagligt. Däcket har på flera ställen små slit-indikatorer (se den gula pilen) i form av små förhöjningar i kanalerna. Dessa förhöjningar är precis 1,6mm höga och när mönstret är slitet i samma höjd så är däcket olagligt.